Wielkanoc 2017

Noc paschalną rozjaśnia zmartwychwstały Chrystus. Jest to naprawdę Wielka Noc, bo w niej oceniamy w sposób sakramentalny mocą Ducha Świętego to najważniejsze w dziejach świata i ludzkości, jakim było przejście, czyli pascha, ze śmierci do nowego życia przez zmartwychwstanie. Ta tajemnica zbawcza w liturgii tej nocy stanie się dla nas teraźniejszością. Uobecnią nam ją przede wszystkim dwa sakramenty paschalne: chrzest – odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych i Eucharystia. Oba te sakramenty są dlatego ośrodkiem dzisiejszej liturgii. Cała dynamika nocy paschalnej koncentruje się wokół nowego życia w Chrystusie, dlatego też cała jej liturgia pełna jest symboli życia: światło-słowo-woda i uczta. Znaki te stanowią również treść kolejnych części liturgii wigilii paschalnej.

Liturgia Światła 

                Znaczenie światła widzi się pełniej w zestawieniu z ciemnością. Na liturgię światła składa się poświęcenie ognia, zapalenie paschału, świec wiernych i oświetlenie kościoła. Istnieje głęboka wymowa stopniowego rozpraszania ciemności przez: „Światło Chrystusa”. Z nim przechodzimy z ciemności śmierci do światła nowego życia. Płomień światła jest również znakiem gotowości i czuwającego oczekiwania. Dlatego  „zgodnie z bardzo dawną tradycją, ta noc powinna być czuwaniem na cześć Pana. Wierni trzymając w rękach zapalone świece, powinni być podobni do ludzi, którzy czekają na swojego Pana, aby, gdy powróci, zastał ich czuwających i zaprosił ich do swego stołu”.

Orędzie wielkanocne

                Stojąc z zapalonymi świecami będziemy słuchać orędzia wielkanocnego i razem z kapłanem dziękować Bogu za Chrystusowy dar zmartwychwstania, za zmazanie niewinną Krwią dłużnego zapisu starodawnej winy.  Podziwiając jasność płomienia świecy paschalnej cieszmy się, że Chrystus zmartwychwstały opromienia swoim blaskiem całą ziemię i każdego z nas. Dzięki Niemu wolni jesteśmy od mroku i strachu śmierci

Liturgia słowa

                Po krótkim obrzędzie światła Kościół rozważa wielkie dzieła, jakie Pan Bóg dokonał od początku dla swojego ludu, oraz odpowiada ufnością na słowo i obietnice Boże. Obfitszy zestaw czytań jest cechą charakterystyczną wigilii – oczekiwania na Pana, którego zapowiadają starotestamentalne wydarzenia zbawcze i prorocy. Liturgia proponuje nam dziewięć czytań, które streszczają historię zbawienia od stworzenia człowieka, poprzez ofiarę Abrahama, wyjście Izraelitów z ziemi Egipskiej, proroctwo Izajasza zapowiadające nowe przymierze Boga z jego grzesznym ludem, zapowiedzią daru nowego serca w wizji Ezechiela, aż do spełnienia wszystkich proroctw na Chrystusie w którym i my mamy udział przez chrzest. W liturgii słowa tej nocy szczególnie ważne i uroczyście wykonywane będą dwa śpiewy: Gloria i Alleluja przed Ewangelią. Z wiarą i uwagą wsłuchamy się w treść Bożego Słowa!

Liturgia chrzcielna

                Woda jest istotnym elementem potrzebnym do życia, dlatego jest ona symbolem także życia nadprzyrodzonego. Jest znakiem rozpoczynającym życie Boże w człowieku w sakramencie chrztu. Teologię znaku wody najlepiej tłumaczy nam modlitwa w czasie poświęcenia wody chrzcielnej „Prosimy Cię, Panie, niech przez Syna Twojego zstąpi na tę wodę moc Ducha Świętego, aby wszyscy przez chrzest pogrzebani razem z Chrystusem w śmierci, z Nim też powstali do nowego życia” dlatego chrzest i odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych ma tak poczesne miejsce w liturgii Nocy paschalnej. To właśnie ten sakrament wszczepia nas najbardziej w paschalne misterium Chrystusa.

Litania do Wszystkich Świętych

We wszystkich ważnych i decydujących chwilach w liturgii prosimy o pomoc i wstawiennictwo nasze Siostry i Braci, którzy już cieszą się Chwałą Zmartwychwstałego. W litanii, którą śpiewać będziemy na stojąco, poprosimy Świętych o pomoc w wiernym wypełnianiu Przymierza zawartego w sakramencie chrztu.

Chrystusa i naszego w nim udziału przez chrzest i Eucharystię

Odnowiliśmy w sobie łaskę chrztu świętego, przez który zostaliśmy w Chrystusie wskrzeszeni do nowego życia. Teraz Zmartwychwstały Pan zaprasza nas na Swoją Ucztę paschalną. W sakramentalny sposób dokona się w Ofierze paschalnej przejście Chrystusa przez śmierć do życia, którego i my stajemy się uczestnikami. Pełni radości składajmy Bogu Ojcu dzięki za dar zmartwychwstania

« z 7 »

Author: Parafia